Sabtu, 12 Mac 2016

Menghitung hari..detik demi detik..

Hari-hari perhitungan, arjuna syurgaku membesar dengan sihat dan normal seperti baby lain. mengikut kiraan dan timbangan, arjuna mempunyai size yang agak besar..tak dinafikan pun sebab ummi memang kuat makan sepanjang mengandungkan arjuna...ummi buat rutin check up di KK Tampin dan selepas didiagnos arjuna ada Klef oleh doktor klinik Salam, ummi dirujuk ke Hospital Serdang.

Di hospital Serdang, ummi berdebar..mengharapkan ada keajaiban..ya, walaupun ummi dah boleh terima hakikat tapi jauh di sudut hati kecil, ummi mengharapkan arjuna lahir seperti baby lain. tak sanggup rasanya nak biarkan si kecil menjalani pembedahan di awal usianya..Allah..tak tertanggung rasanya..tapi..kuasa Allah Maha Hebat, doktor pakar turut memastikan kebenaran keadaan arjuna ummi..sekali lagi, air mata ni jatuh..puas kutahan tapi tak mampu..tapi ummi lega..keadaan organ dalaman dan lain-lain semua normal..syukur alhamdulillah.

menghitung hari, detik demi detik..ummi semakin seronok..dalam keadaan sarat, ummi masih boleh drive ke ofis..pernah kereta ummi berpusing masa balik dari ofis ke rumah..alhamdulillah arjuna ummi kuat..tak ada apa-apa yang jadi padanya cuma kereta remuk teruk..

arjuna membesar dgn aktif..seperti ibu-ibu lain, rasa seronok bila baby menendang, bergerak menjadi kepuasan..sesuatu yang akan dirindui bila dah bersalin nanti...arjuna pun begitu..sangat lincah..tak boleh diam lagi-lagi kalau dengar alunan ayat-ayat quran..ummi tak pernah putus doa semoga Allah mengizinkan arjuna memberi syafaat kepada kedua ibu dan keluarganya..amin3..

hari semakin hampir..nak berjalan pun tak larat dah rasanya..tapi gigihkan juga gi ofis..masuk 37 minggu, suami ummi hantar ke ofis..seminggu macam tu akhirnya, ummi pilih opsyen cuti bersalin 14 hari awal..doa tak putus semoga ada keajaiban berlaku.

saat-saat akhir rutin check-up..doktor maklumkan ummi perlu bersedia untuk lahirkan baby secara pembedahan..38 minggu, berat arjuna 3.6kg..doktor anggarkan berat arjuna akan mencecah 4kg pada minggu ke 40..suka tak terhingga ummi tapi yg merisaukan ummi kedudukan arjuna belum di laluan..masih jauh..pena merah melayang di buku merah ummi....Ya Allah, ujian apakah ini...

hanya doa ku titipkan buat arjuna syurgaku semoga tiada apa-apa yang berlaku...walaupun disahkan Klef..kasih sayang ummi tak berbelah bahagi...ummi redha dengan ketentuan ini..ummi anggap ujian ini sebagai penghapus dosa-dosa silam ummi..anugerah tidak ternilai sepanjang kehidupan ummi..masih jauh perjalanan kita sayang...kuusap lembut perutku..seolah2 memahami, arjuna menendang tanganku..☺

■■■■■■■■■■■♢♢♢♢♢■■■■■■■■■■■

Tiada ulasan:

Catat Ulasan